NIRVANA YOGA Clase si cursuri Nirvana Yoga, Nirvana Yoga retreats in India, Yoga si nutritie

View Original

Calatoria in Ashram – Partea 2 - Despre Abandon si Cunoastere

Unul din primele lucruri care mi-au fost spuse in clasele de teorie yoga a fost ca cel mai important aspect al transformarii spirituale poate fi atins prin “surrender to Guruji”.

Un concept nou pe care nu am stiut cum sa il integrez in prima faza.

Am cautat in dictionar ce inseamna ‘surrender’ si definitiile gasite aveau de-a face mai mult cu ceva fizic decat ceva spiritual: a se preda, a capitula, a ceda, a renunta sau a parasi.

Dar ‘surrender’, in sensul folosit in Nirvana Yoga, este mai bine tradus prin cuvintele abandon si inchinare.

Jnana, una dintre profesoarele de teorie yoga din ashram, mi-a explicat ca a avea abandon nu inseamna a renunta la intelect, la ratiune, la bani, la case sau la masini, in favoarea lui Guruji.

Este vorba de inchinarea egoului, a negativitatii, a ignorantei in fata energiei universale.

Sa lasi deoparte ceea ce ai acumulat tu ca suflet, cunoasterea prin perceptia ta, si sa lasi loc energiei universale, lui Dumnezeu, sa iti ofere cunoasterea universal adevarata.

Diferenta dintre cunoasterea unui suflet si cunoasterea universala

Cunoasterea acumulata de fiecare suflet in calatoria sa este ceva cu mult mai complex si profund decat ne putem imagina in prima faza.

Se intinde pe o durata de sute de mii de ani, milioane de experiente acumulate ca energie in interior.

Impreuna cu cunoasterea interioara sunt stocate si impresiile experientelor care au dus la cunoasterea respectiva. Mai departe de experientele prin care am trecut, nu avem cunoastere.

Cunoasterea universala, dumnezeiasca, este inteligenta suprema.

Nu doar intelectual, nu doar prin experienta, ci atotcunoscatoare.

Mai mult, Guruji subliniaza mereu importanta conversiei cunoasterii in intelepciune.

Intelepciunea inseamna sa stim sa folosim cunoasterea la momentul potrivit, pentru beneficiul nostru si al celor din jur.

Despre abandon si cunoastere

Cunoasterea adevarata nu poate avea loc inainte de abandon.

Ca sa intelegeti mai bine de ce, va povestesc o lectie data de Guruji. Dansul spune asa:

“Daca ne gandim la noi insine ca la o urna, iar ca toate experientele avute ca o acumulare de lucruri pozitive si negative, atunci intelegem ca urna este plina varf cu diverse experiente.

Cand Guruji vrea sa ne ofere cunoastere, nu va avea unde sa puna, deoarece urna este plina ochi.

Prin practica de yoga si prin munca altruista golim aceasta urna.

Prin abandon renuntam la fundul urnei, astfel incat suntem mereu liberi sa primim si sa dam cunoastere mai departe.

Daca abandonul nu este prezent, putem goli urna prin practica de yoga intr-o oarecare masura, insa nu putem primi cunoastere si intelepciune”.

Un alt exemplu, dat tot de Guruji, elocvent pentru ce inseamna abandonului:

“Daca ai o franghie lunga in mana, tu tii de un capat si ii dai lui Guruji celalalt capat. Franghia reprezinta negativitatea, egoul, ignoranta – toata acumularea interioara.

Guruji va trage inspre el de capatul pe care il tine, insa daca nu dai drumul la capatul tau, Guruji nu poate lua franghia cu forta.

Trebuie sa dai drumul la negativitate ca dansul sa o poate primi.”

Despre discipoli si abandon

Pentru a fi discipol al lui Guruji abandonul trebuie sa fie total.

Ca transformarea interioara sa fie reala si profunda, trebuie sa renuntam la orice obstacol pus de minte, de ego si de negativitate.

Va reamintesc ca atunci cand vorbesc de minte nu ma refer la intelect.

Mintea este suma totala a culturilor karmice pozitive si negative.

Pentru un discipol al lui Guruji, renuntarea trebuie sa fie si la negativ si la pozitiv.

La pozitiv se refera la pastrarea calitatilor acumulate de-a lungul calatoriei, fara circumstantele sau intamplarile care au dus la calitatile respective.

Energia circumstantelor si a impresiilor este inlocuita cu energia de vacuum.

Astfel se poate obtine stadiu de detasare completa, oportunitatea de a iubi fara obstacol, de a ajuta neconditionat pe oricine are nevoie.

Abandonul in Malayalam se numeste ‘samarpanam’.

Samarpanam trebuie sa fie prezent in gand, in vorba si in actiune, iar un discipol ideal va avea o puritate mentala extraordinara.

Isi va inchina incontinuu toate incongruentele cu invataturile predate de Guruji.

As vrea sa va vorbesc despre o oportunitate de inchinare pe care am avut-o, ca sa aduc acest termen de abandon mai aproape de casa.

Imaginea pe care o avem despre noi insine, despre corpul nostru este inradacinata in constiinta noastra la nivel cultural, familial, genetic, karmic si social.

Dupa cum bine stiti, in societatile moderne, vestice, modelul de femeie frumoasa este in general constituit de o femeie cu un corp subtire, slaba, cu un abdomen plat, picioare drepte, brate tonifiate, mereu aranjata si mereu interesata de aspectul sau fizic.

Nu pot spune ca am simtit o atractie catre toate aspectele a ceea ce inseamna o femeie frumoasa, insa dorinta de a fi slaba a fost mereu prezenta in spatele actiunilor mele.

De la a ma imbraca in negru pana a cantari constant puterea calorica din spatele alimentelor.

Actiuni atat de inradacinate, incat au devenit gest reflex de-a lungul anilor.

O profesoara de yoga seamana in general cu un fotomodel elastic, imbracat sumar si zambitor.

Asa ceva nu aveam sa fiu niciodata, pentru ca nu este o viziune reala despre ce este yoga, insa dorinta de a fi slaba era acolo in spatele constiintei mele, ghidandu-mi pasii pentru a ajunge acolo.

Cand am ajuns in ashram, Guruji mi-a spus ca sunt prea slaba si ca trebuie sa mananc portii mai mari de mancare.

Am fost surprinsa, trebuie sa recunosc, ca Guruji ma vedea diferit fata de cum credeam eu ca arat si fata de multumirea mea interioara, ca in sfarsit aratam ca profesoara de yoga pe care o proiectasem in mintea mea ca fiind perfecta.

Guruji mi-a spus asa:

“Modelul de frumusete feminin care exista acum in lume este gresit. A fi slab nu inseamna frumusete. A fi slab nu inseamna sanatate. A fi gras nu inseamna sanatate.

Daca mananci mai putin decat ai nevoie te vei imbolnavi. Daca mananci mai mult decat ai nevoie te vei imbolnavi.

Trebuie sa mananci exact cat are nevoie corpul tau.

Fiecare corp este diferit. Unele femei mostenesc structura fizica a mamei, altele a tatilor.

Unele femei au bustul mare si coapsele mari, altele picioare subtiri si trunchi robust.

Fiecare tipologie de corp de femeie este frumoasa. Fiecare tipologie are un echilibru interior de frumusete, care nu este a fi slaba.

Scopul este sa fii sanatoasa.

Cu fiecare masa incearca sa fii sanatoasa.

Sa primesti toti nutrientii de care ai nevoie: proteine, carbohidrati, grasimi, vitamine si minerale.

Guruji nu vorbeste sa devii grasa. A fi moderata nu inseamna sa fii grasa.

A fi moderata inseamna sa fii sanatoasa.

Lasa lucrurile sa se intample natural.

Astazi mananca o banana, maine mananca doua.

Si usor usor vei reveni la greutatea perfecta pentru structura corpului tau.

Sa nu iti fie frica de judecata oamenilor. Fiecare om te va judeca in functie de mintea lor, in functie de ceea ce este in interiorul lor.

Tu trebuie sa ramai sanatoasa si fericita, indiferent de ceea ce cred oamenii din jur ca inseamna acest lucru.

Guruji, Kalki, sustine energetic toate aspectele de transformare sufletesti, pana la cele mai subtile aspecte.

Aceasta energie nu inlocuieste energia venita din mancare.

Energia spirituala si energia din mancare sunt doua lucruri separate.

Ai nevoie de energia din mancare pentru procesele fizice din corp.

Diviziunea celulara si capacitatea de a munci, de a da energia lui Guruji mai departe oamenilor, necesita energie din mancare.

Trebuie sa inveti mai multe despre Kalki si despre tipurile de energie primate prin transformarea spirituala.

Vei studia impreuna cu Anish Swami, Shiva Bindu Swamini si ocazional si cu prezenta fizica a lui Guruji despre toate aceste aspecte, ca sa poti intelege mai bine despre aceste tipuri de energie.”

O mica deviatie interna despre imaginea corporala s-a transformat intr-o clasa excelenta si o traiectorie de invatare pentru timpul petrecut in ashram.

Aceste lucruri nu ar fi fost posibile daca nu exista abandon.

Daca eu in acel moment as fi gandit:

“Guruji are alt model de frumusete ca standard. Aici in India femeile au forme mai rubensiene si de aceea dansul imi spune ca sunt prea slaba. Lasa ca fac eu cumva si raman la fel.”

Daca as fi gandit asa, atunci transformarea si cunoasterea nu ar fi avut loc.

Acest lucru nu s-a intamplat deoarece, de-a lungul acestor ani ca eleva a lui Guruji am inteles ca dansul nu este un simplu om.

Dansul este un Maestru Iluminat, care a atins Nirvana.

Guruji nu impartaseste cunoasterea personala, culturala acumulata de-a lungul timpului, el impartaseste cunoasterea universala, dumnezeiasca.

Intelepciunea cunoasterii care nu are granite culturale sau geografice.

Prin abandon am inteles ca este normal ca ceea ce stiu eu sa nu fie corect in proportie de 100%.

Am inteles ca pentru a calatori pe acest drum este nevoie sa accept in primul rand ca exista ignoranta adanc inradacinata in interior, ca sa pot accepta ghidarea lui Guruji si cunoasterea corecta.

Ca sa pot mai apoi deprinde calitatea de a actiona cu intelepciune in fiecare situatie.

Ce se intampla in general cu majoritatea oamenilor care vin in fata Maestrului este ca ei au impresia ca deja stiu.

Ca sunt ei cei care il pot invata pe Guruji una sau alta despre viata.

Guruji ii va asculta si va da din cap aprobator.

Insa aceste suflete nu vor primi nici cunoastere si nici transformare spirituala, pentru ca in mintea lor nu este loc de asa ceva.

Alt obstacol cand vine vorba de abandon este atasamentul fata de diverse aspecte sau concepte interioare.

Daca suntem puternici atasati de anumite idei sau de anumite dorinte atunci va fi foarte greu sa avem abandon.

In abandon este multa fericire si liniste interioara.

Este si stres interior prezent in perioada de purificare, uneori si izbucniri sau perioade de neacceptare a adevarului.

Prin sadhana si seva se poate insa ajunge la Samarpanam.

Iar prin Samarpanam se poate continua sadhana si seva pentru a atinge stadii de transformare spirituala avansate.

Transformarea spirituala avansata nu este scopul tuturor oamenilor.

Chiar daca scopul este altul, practica de yoga, munca altruista si ghidarea oferita de Guruji in diferite aspecte ale vietii pot oferi o calitate superioara vietii, pot aduce multa liniste si pace interioare.

Abandonul este o arie vasta, un concept care poate fi simtit si aplicat doar prin experienta.

Nu are de-a face cu stimularea intelectuala prin acumulare de informatie, ci cu intelegerea ca suntem permanent studenti ai vietii.

Guruji spune asa: “Dumnezeu, creatorul acestei lumi, al tuturor celor vazute si nevazute, nu cere niciodata nimic inapoi.

Omul, cel care nu a creat nimic, cere totul pentru sine.

Dumnezeu, Maestrul acestei lumi, lucreaza pentru umanitate ca un slujitor. Omul fuge de rolul de slujitor si se crede Maestru.

Prin abandon, prin munca altruista si prin sadhana, omul isi poate intelege originea si scopul. Astfel el isi poate indeplini rolul de slujitor al lui Dumnezeu si prin aceasta poate sluji intreaga lume.”